10 faktów na temat kawy, które warto wiedzieć - 5 Posiłków Dziennie 🥦 Catering dietetyczny

Kawa jako jeden z najpopularniejszych napojów na  świecie ma w sobie wielu zwolenników, jednak są także jej przeciwnicy. Nie każdy musi ją lubić, ale warto, aby wiedzieć co nieco na jej temat – bo jest ona bardzo ciekawa!

 Oto 10 faktów na temat kawy, które warto wiedzieć!

1. Zwiększa poziom energii i poprawia funkcjonowanie mózgu

Kawa pomaga zmniejszać uczucie zmęczenia, ponieważ zawiera KOFEINĘ – stymulant psychoaktywny, który pobudza organizm do działania. Po wypiciu kawy kofeina jest absorbowana do układu krwionośnego, skąd krótka droga do mózgu. Tam stymuluje neurony do pracy – poprawia pamięć, nastrój, poziom energii, czas reakcji czy samopoczucie.

2. Pomaga spalić tłuszcz

Kofeina to naturalny związek, który ma udowodnione naukowo działanie wspomagające przy spalaniu tłuszczu, a tym samym odchudzaniu.

Badania donoszą, że kofeina zwiększa tempo przemiany materii o 3-10%. Inne badania wykazują, że u osób otyłych kofeina pomaga spalać tłuszcz nawet o 10%, natomiast u osób szczuplejszych nawet o 25%!

Warto pamiętać jednak, że w trakcie odchudzania najważniejszy jest ujemny bilans kaloryczny – nawet 4 kawy wypite jednego dnia nie zastąpią zdrowej i zbilansowanej diety!

3. Kawa jest bogata w niezbędne witaminy i minerały

Mimo słynnej plotki o wypłukiwaniu magnezu z organizmu przez kawę… Aktualne fakty naukowe są odrobinę inne: Kawa jest źródłem witamin i minerałów. Mit o “wypłukiwaniu magnezu” jest nieprawdziwy – dlatego jest miem 😉 – zatem nie warto w niego wierzyć.

Na czym warto się skupić? Kawa dostarcza:

Witaminę B12, witaminę B5, witaminę B3 (około 5% znajduje się w jednej filiżance)
Magnez, potas (około 3% dziennego zapotrzebowania znajduje się w jednej filiżance)

Czy te ilości są dla Ciebie niewystarczające? No cóż – wypijając 2-3 filiżanki kawy dziennie dodajesz małe “cegiełki” minerałów i witamin do swojego dziennego bilansu. Dodaj do tego warzywa, owoce, pełnoziarniste zboża, źródła białka i zdrowych tłuszczów – i możesz uniknąć zbędnych wydatków na suplementację!

4. Kawa obniża ryzyko rozwoju cukrzycy typu II

Cukrzyca typu II to bardzo częsty problem – miliony ludzi na świecie są dotknięci tą chorobą, Charakteryzuje się ona podniesionym poziomem cukru we krwi w związku z oporem insuliny lub zmniejszonym jej wydzielaniem.

Osoby, które spożywają kawę mają obniżone ryzyko rozwoju cukrzycy typu II o średnio 40% od osób, które kawy nie piją wale!

5. Kawa pomaga w walce z depresją i polepsza humor!

Jako że depresja to poważna choroba, która wpływa na jakość jak i długość życia – warto skupić się również i na tym temacie. Ludzie pijący 3-4 filiżanek kawy dziennie wykazują o 20% mniejsze ryzyko rozwoju depresji, natomiast osoby z depresją, które spożywają kawę w takich samych ilościach – o 55% zmniejszają ryzyko śmierci z powodu samobójstwa.

6. Może ochronić Twoją wątrobę

Wątroba jest niezwykle ważnym organem i odpowiada za setki zadań jakie odbywają się w maszynie, jaką jest Twoje ciało. Choroby jakie dotykają najczęściej wątrobę to między innymi: marskość wątroby, zapalenie wątroby czy stłuszczenie wątroby (alkoholowe i niealkoholowe). Wypijając 3-4 filiżanki kawy dziennie obniżasz ryzyko rozwoju tych chorób nawet o 80%!

7. Wspiera dłuższe życie

Kawa – jako że zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób – zwiększa tym samym szanse na dłuższe życie!
Dwa bardzo duże badania wykazały, że u mężczyzn regularne spożywanie kawy zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci o 20%, natomiast u kobiet – nawet o 26%. Dlatego na pewno nie warto obawiać się picia kawy, tylko czerpać z niej korzyści.

Kawa to nie tylko zwykły napój, który pijemy na rozbudzenie o poranku. Jak widzicie – niesie ona za sobą również szereg korzyści: pomaga w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej, dostarcza witaminy i minerały, obniża ryzyko cukrzycy typu II, wspiera działanie wątroby, poprawia nastrój i wspiera długowieczność – a więc jeśli lubisz kawę – śmiało pij na zdrowie!