3 kroki do zdrowego grillowania - 5 Posi艂k贸w Dziennie 馃ウ Catering dietetyczny

Sezon grillowy powoli si臋 zaczyna, pogoda coraz bardziej ociepla, a s艂o艅ce w ko艅cu ogrzewa nas d艂u偶ej. Coraz ch臋tniej b臋dziemy sp臋dza膰 popo艂udnia na dworze, a to cz臋sto wi膮偶e si臋 z grillowaniem. Czy grillowanie jest dobrym sposobem obr贸bki 偶ywno艣ci? Co i jak grillowa膰, aby z uczty wynie艣膰 co艣 wi臋cej, ni偶 tylko smak, ale r贸wnie偶 warto艣ci od偶ywcze? Jakiego sprz臋tu najlepiej u偶ywa膰, aby grillowanie sta艂o si臋 zdrowym sposobem na 偶ywno艣膰? Czy kontrowersyjne aluminiowe tacki s膮 takie z艂e? Tego dowiesz si臋 z naszego poni偶szego artyku艂u!

1. Rodzaj grilla

Najpopularniejszy grill, czyli opalany drewnem lub w臋glem jest najmniej korzystn膮 dla naszego zdrowia opcj膮. T艂uszcz wyciekaj膮cy z przyrz膮dzanych potraw (mi臋so, kie艂baski) opada na roz偶arzone w臋gle. W tym momencie powstaj膮 substancje rakotw贸rcze (kancerogenne), takie jak wielopier艣cieniowe w臋glowodory aromatyczne (WWA), heterocykliczne aminy aromatyczne (HCA), dioksyny, akryloamid czy itrozoaminy. Spokojnie – nie musisz zapami臋tywa膰 wszystkich tych skomplikowanych nazw. Chcemy tylko zwi臋kszy膰 Twoj膮 艣wiadomo艣膰 na temat tego, jak grillowa膰 zdrowiej!

Dla lepszego zdrowia proponujemy zamian臋 grilla opalanego drewnem lub w臋glem na grill gazowy lub elektryczny. Je偶eli nie masz takiej opcji, a nadal chcesz przyjemnie sp臋dzi膰 letnie wieczory w gronie smacznego jedzenia i najbli偶szych, to dobr膮 alternatyw膮 b臋d膮 aluminiowe tacki ochronne, kt贸re b臋d膮 stanowi艂y pewnego rodzaju barier臋, przed osadzaniem si臋 wy偶ej wymienionych zwi膮zk贸w aromatycznych na przyrz膮dzanej 偶ywno艣ci.

Warto zadba膰 te偶 oto – ju偶 niezale偶nie od wybieranego rodzaju grilla – aby nie przypala膰 偶ywno艣ci, poniewa偶 spalona 偶ywno艣膰 zawiera wy偶ej wymienione, szkodliwe zwi膮zki rakotw贸rcze. Zadbaj o to, aby jedzenie nie by艂o spalone, wysuszone i zw臋glone na wi贸r, a soczyste, przyrumienione i po prostu smaczne!

2. Aluminiowe tacki ochronne

Kontrowersyjne, bo cz臋sto mo偶emy us艂ysze膰 o tym, 偶e aluminium jest szkodliwe dla naszego organizmu czy nawet rakotw贸rcze. Glin wchodzi w interakcje z 偶ywno艣ci膮, 艂膮czy si臋 z jej cz膮steczkami i tym samym – odk艂ada si臋 w naszym uk艂adzie kostnym i nerwowym. Stosuj膮c w nadmiarze takie aluminiowe tacki mo偶emy przyczyni膰 si臋 do rozwoju osteoporozy czy choroby Alzheimera. Dodatkow膮 potencjaln膮 wad膮 takich tacek jest to, 偶e s膮 jednorazowe. Po ka偶dym u偶yciu tack臋 wyrzucamy i w ten spos贸b mo偶emy stworzy膰 podczas sezony grillowego ca艂kiem spor膮 ilo艣膰 odpad贸w.

Ale, ale!

Tacki ochronne wchodz膮 w interakcje z 偶ywno艣ci膮 zawieraj膮c膮 kwa艣ne, cytrusowe marynaty lub na przyk艂ad warzywa bogate w witamin臋 C. Czego unika膰? Grillowania pomidor贸w, grillowania mi臋s w marynatach octowych, z sok贸w owoc贸w cytrusowych, cukinii czy innych warzywnych szasz艂yk贸w.

Tacki aluminiowe warto u偶ywa膰 na grillu w przypadku potraw, kt贸re nie maj膮 w sobie 偶adnych kwas贸w. Mo偶emy ich u偶y膰 w przypadku grillowania mi臋sa w marynacie z oliwy czy oleju, kie艂basek, stek贸w czy burger贸w. Unikajmy ich przy grillowaniu warzyw czy mi臋s w marynatach z owoc贸w cytrusowych.

3. Co zje艣膰 na maj贸wkowym grillowaniu?

Warto na ruszcie u艂o偶y膰 produkty, kt贸re b臋d膮 dla nas smaczne, ale przede wszystkim zdrowe – w ko艅cu dobrze wiemy, 偶e zdrowa dieta to nie nuda! Bazujmy na produktach nieprzetworzonych, bogatych od偶ywczo, kt贸re wp艂yn膮 korzystnie na nasze zdrowie.

Jako 藕r贸d艂a bia艂ka i t艂uszczu wybierzmy takie produkty jak: kie艂baska z naturalnym (najlepiej jak najprostszym) sk艂adem, mi臋so drobiowe, wo艂owe czy wieprzowe, ryby, owoce morza, wega艅skie kie艂baski ro艣linne lub zamarynowane w oleju i zio艂ach tofu.

W臋glowodan贸w podczas zdrowego grillowania dostarcz膮 nam takie produkty jak: pe艂noziarniste pieczywo, pieczone ziemniaczki z ognia, rozmaite sa艂atki, sur贸wki i warzywne szasz艂yki.

Warto przygotowa膰 du偶膮 misk臋 sa艂atki ze 艣wie偶ych warzyw, z du偶膮 ilo艣ci膮 zieleniny, aromatycznych zi贸艂, dressingiem ze zdrowego oleju lub oliwy, kt贸ry zapewni nam dawk臋 zdrowego t艂uszczu w posi艂ku.

Stawiajmy na produkty dobrej jako艣ci, jak najmniej przetworzone. Zdecydowanie odradzamy mi臋s w gotowych marynatach – zazwyczaj s膮 one 藕r贸d艂ami du偶ych ilo艣ci soli, cukru, niezdrowych t艂uszcz贸w. Dobrej jako艣ci marynat臋 mo偶emy przygotowa膰 w warunkach domowych: wybierz ulubione 藕r贸d艂o t艂uszczu – oliw臋 z oliwek czy olej rzepakowy. Dodaj do tego ulubione przyprawy, jak papryka w臋dzona, papryka ostra, papryka s艂odka, bazylia, oregano, 艣wie偶o mielony pieprz, cynamon, kminek, 艣wie偶y czosnek, kurkuma, kmin rzymski.

Pami臋tajmy te偶 o tym, aby podczas grillowego biesiadowania si臋 nie objada膰 – potraktujmy te spotkania przy jedzeniu, jako nasz normalny posi艂ek, tylko w troch臋 innym gronie, w innym miejscu i z inn膮 atmosfer膮. Warto s艂ucha膰 organizmu i przesta膰 je艣膰 w odpowiednim momencie, aby si臋 nie przejada膰 i nie przeci膮偶a膰 w膮troby. Du偶ym u艂atwieniem, przy zaprzestawaniu jedzenia, b臋dzie odej艣cie od sto艂u i znalezienie sobie jakiej艣 zajmuj膮cej aktywno艣ci, np.: spacer, zabawa, gra w siatk贸wk臋 czy inne ulubione aktywno艣ci.

Do posi艂k贸w wybierajmy zdrowe p艂yny – pijmy wod臋, unikajmy sok贸w, kompot贸w, alkoholu takiego jak piwo, wino czy w贸dk臋. Mo偶emy rozwa偶y膰 przygotowanie orze藕wiaj膮cych koktajli, aby pobudzi膰 zmys艂y i dostarczy膰 dodatkow膮 porcj臋 witamin, minera艂贸w i przeciwutleniaczy. Mo偶esz przyrz膮dzi膰 prosty koktajl z dodatkiem szpinaku, ulubionych owoc贸w, napoju ro艣linnego i lodu. Mo偶esz tak偶e przygotowa膰 du偶膮 porcj臋 sa艂atki, jako dodatek do grillowanych da艅 – w ten spos贸b Tw贸j talerz b臋dzie bardziej kolorowy, zbilansowany i zneutralizujemy dzia艂anie wolnych rodnik贸w, kt贸re powstaj膮 podczas grillowania potraw.

Warto pami臋ta膰 o tym, 偶e w naszym stylu 偶ycia jest miejsce na przyjemno艣ci takie jak grill w ulubionym towarzystwie, dlatego je艣li jeste艣 na diecie, to nie odcinaj si臋 od tego! Zachowaj umiar, skorzystaj z naszych wskaz贸wek, a po weekendzie maj贸wkowym wr贸膰 do swojej ulubionej diety!

KONTAKT

pn.-pt. 9:00-17:00

sb. 9:00-14:00

tel. 534 575 555

email: bok@5pd.pl

Nr decyzji PA艃STWOWEGO POWIATOWEGO INSPEKTORATU SANITARNEGO w Jarocinie dotycz膮cej odbioru sanitarnego dla zak艂adu Cateringu Dietetycznego 5PD Pawe艂 J贸藕wik

266/19 z dnia 29.11.2019 r.

Warszawa
Pozna艅
Kalisz
Ostr贸w Wielkopolski
Jarocin
艢roda Wielkopolska
艢rem
Chocicza
Cielcza
Jaraczewo
Kotlin
Ko藕min Wielkopolski
Pleszew
Pi艂a
Pyzdry
Radlin
呕erk贸w
艁omianki
Konstancin-Jeziorna
Raszyn
Tarnowo Podg贸rne
St臋szew
Rokietnica
Rogalinek
Puszczykowo
Pobiedziska
Paw艂owice
Pierzchno
Lusowo
Kornik
Gosty艅
Gniezno
Dopiewo
Baranowo
Z艂otniki
Zalasewo
Zakrzewo
Wysogotowo
Wiry
Suchy Las
Swarz臋dz
Prze藕mierowo
Lubo艅
Mosina
Plewiska
Robakowo
Komorniki
Kozieg艂owy
Bor贸wiec
G膮dki
Nowe Skalmierzyce
Oborniki
Chodzie偶
Trzcianka
W膮growiec
Konin
Rychwa艂
Golina
Zduny
Opat贸wek

漏 2019 5PD.pl. Wszelkie prawa zastrze偶one
Start | Diety 5PD | Dow贸z | Kontakt
Polityka prywatno艣ci | Regulamin | Realizacja: CREOTON

Catering dietetyczny z dowozem do domu. Masz pytania? Zadzwo艅: 534 575 555