Skip links

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Dieta wegetariańska wyklucza mięso ssaków, ptaków i ryb. Jest to dieta, która w głównej mierze opiera się na produktach pochodzenia roślinnego, jednak nie brak w niej białka – pozyskujemy je z nabiału, jaj, nasion roślin strączkowych i ich przetworów, jak tofu, tempeh czy napój sojowy. Jest to jeden ze zdrowszych sposobów odżywiania, ponieważ jest bogata w witaminy, błonnik, minerały czy zdrowe tłuszcze roślinne.

Typy diety wegetariańskiej

Rozróżniamy kilka rodzajów diety wegetariańskiej:

  laktoowowegetarianizm – nie wyklucza ani jaj, ani produktów nabiałowych,

  laktowegetarianizm – wyklucza jaja, ale nie nabiał

  owowegetarianizm – wyklucza nabiał, a nie jaja

Nasza dieta wegetariańska nie wyklucza ani nabiału, ani jaj, więc możemy ją inaczej nazwać dietą laktoowowegetariańską!

Białko na diecie wegetariańskiej

Białko jest odpowiedzialne za procesy odpornościowe, rozwój mięśni, zdrowie, tworzenie i budowę komórek, transport tlenu oraz wiele innych procesów, niezwykle ważnych w naszym organizmie.

Białko w diecie wegetariańskiej pozyskujemy z takich produktów jak:

  jogurty (grecki, naturalny, sojowy)
  sery (wiejski, twaróg, żółty, mozzarella, cheddar)
  nasiona roślin strączkowych (soczewica, fasola, ciecierzyca, edamame, fasolka szparagowa, bób, groszek zielony, groch czy soja)
  jajka
  mleko i napoje roślinne (zwłaszcza napoje sojowe)
  orzechy i nasiona
  makarony pełnoziarniste, z nasion roślin strączkowych, kasze czy komosa ryżowa

Zdrowe tłuszcze na diecie wegetariańskiej

Tłuszcze roślinne to lepsze jakościowo tłuszcze niż zwierzęce, dlatego, że tłuszcze roślinne składają się z kwasów tłuszczowych nienasyconych – ich budowa pozwala na większą „elastyczność”, nie przyczyniają się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych jak miażdżyca czy zawał serca. Ich działanie jest przeciwzapalne, wpływają korzystnie na budowę skóry, włosów i paznokci, wspierają odporność oraz pracę mózgu.

Skąd pozyskujemy tłuszcze w diecie wegetariańskiej?

  tłuszcze roślinne: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy, olej słonecznikowy, olej kokosowy, awokado, nasiona i orzechy;
  tłuszcze zwierzęce: masło, śmietana, śmietanka.

Czy dieta wegetariańska jest dla mnie?

Pewnie zastanawiasz się nad jej bezpieczeństwem, czy nie „narobisz” sobie niedoborów? Czy kobiety mogą ją stosować, a mężczyźni nie staną się mniej „męscy”?

Otóż dieta wegetariańska jest odpowiednia dla każdego, na każdym etapie życia. W związku z tym, że nie wyklucza w 100% produktów pochodzenia zwierzęcego (nadal jemy produkty nabiałowe czy jaja), to nie mamy dużego ryzyka niedoborów witaminowo-minerałowych. Należy pamiętać o tym, że wykluczenie mięsa czy ryb nie oznacza 100-procentowego wykluczenia białka. Ważne jest to, aby zastąpić białko mięsne białkiem roślinnym czy z jaj lub nabiału.

Dieta wegetariańska jest dobra dla naszej planety!

Zmiany klimatu, globalne ocieplenie, zanieczyszczenie środowiska, to problemy, które się dzieją i są realne! Należy zadbać o środowisko i każdy mały krok w stronę lepszej zmiany to już coś! Każdy z nas może coś zrobić, a takie małe coś jest lepsze niż nic! Zmiana diety na bardziej roślinną to – może się nie wydawać – ale na prawdę duży krok w stronę pozytywnej zmiany dla środowiska i planety!

Produkty pochodzenia roślinnego wymagają mniej nakładów na wyprodukowanie niż produkty odzwierzęce – o co dokładnie chodzi?

Do wyprodukowania zbóż, nasion, orzechów czy po prostu warzyw i owoców, potrzebujemy kawałka ziemi i wody, natomiast do wyprodukowania mięsa, potrzebujemy tego samego, co do produkcji roślin (aby te rośliny były pokarmem dla rozwoju zwierząt) oraz kolejnego kawałka ziemi, energii cieplnej – do rozwoju naszych zwierzą hodowlanych – dodatkowo produkujemy odpady ściekowe , które w niektórych miejscach nie są odpowiednio odprowadzanie i ponownie – zanieczyszczają  środowisko. Przechodząc na bardziej roślinny sposób odżywiania – nawet nie całkowicie eliminując mięso – zmniejszamy nasz impakt na to środowisko!

Dieta roślinna ma działanie prozdrowotne!

Zwiększenie ilości produktów roślinnych, bogatych w błonnik i złożone węglowodany zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II i insulinooporności. Dieta roślinna jest bardzo korzysta także przy tych już stwierdzonych schorzeniach! Błonnik wpływa na po posiłkowe stężenie glukozy, zmniejsza gęstość energetyczną jedzenia, sprzyja uczuciu sytości i dzięki temu też ułatwia zrzucenie zbędnych kg!

Wegetarianie mają dużo mniejsze ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca – a to dzięki większej ilości zdrowych kwasów tłuszczowych w diecie. Te nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają też na obniżenie cholesterolu całkowitego oraz zmniejszenie cholesterolu LDL (tego złego).

Dzięki dużej zawartości witamin i minerałów z warzyw i owoców, dieta ta ma działanie antyoksydacyjne i tym samym wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworów. Również wysoka zawartość błonnika w tej diecie wpływa na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworu jelita grubego.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł zachęcił Cię do spróbowania roślinnego sposobu odżywiania 🙂

Spróbuj naszej diety roślinnej już dzisiaj!

Leave a comment

Explore
Przewiń