Czy wegetarianizm jest zdrowy? - 5 Posi艂k贸w Dziennie 馃ウ Catering dietetyczny

Dieta wegetaria艅ska wyklucza mi臋so ssak贸w, ptak贸w i ryb. Jest to dieta, kt贸ra w g艂贸wnej mierze opiera si臋 na produktach pochodzenia ro艣linnego, jednak nie brak w niej bia艂ka – pozyskujemy je z nabia艂u, jaj, nasion ro艣lin str膮czkowych i ich przetwor贸w, jak tofu, tempeh czy nap贸j sojowy. Jest to jeden ze zdrowszych sposob贸w od偶ywiania, poniewa偶 jest bogata w witaminy, b艂onnik, minera艂y czy zdrowe t艂uszcze ro艣linne.

Typy diety wegetaria艅skiej

Rozr贸偶niamy kilka rodzaj贸w diety wegetaria艅skiej:

聽 laktoowowegetarianizm – nie wyklucza ani jaj, ani produkt贸w nabia艂owych,

聽 laktowegetarianizm – wyklucza jaja, ale nie nabia艂

聽 owowegetarianizm – wyklucza nabia艂, a nie jaja

Nasza dieta wegetaria艅ska nie wyklucza ani nabia艂u, ani jaj, wi臋c mo偶emy j膮 inaczej nazwa膰 diet膮 laktoowowegetaria艅sk膮!

Bia艂ko na diecie wegetaria艅skiej

Bia艂ko jest odpowiedzialne za procesy odporno艣ciowe, rozw贸j mi臋艣ni, zdrowie, tworzenie i budow臋 kom贸rek, transport tlenu oraz wiele innych proces贸w, niezwykle wa偶nych w naszym organizmie.

Bia艂ko w diecie wegetaria艅skiej pozyskujemy z takich produkt贸w jak:

聽 jogurty (grecki, naturalny, sojowy)
聽 sery (wiejski, twar贸g, 偶贸艂ty, mozzarella, cheddar)
聽 nasiona ro艣lin str膮czkowych (soczewica, fasola, ciecierzyca, edamame, fasolka szparagowa, b贸b, groszek zielony, groch czy soja)
聽 jajka
聽 mleko i napoje ro艣linne (zw艂aszcza napoje sojowe)
聽 orzechy i nasiona
聽 makarony pe艂noziarniste, z nasion ro艣lin str膮czkowych, kasze czy komosa ry偶owa

Zdrowe t艂uszcze na diecie wegetaria艅skiej

T艂uszcze ro艣linne to lepsze jako艣ciowo t艂uszcze ni偶 zwierz臋ce, dlatego, 偶e t艂uszcze ro艣linne sk艂adaj膮 si臋 z kwas贸w t艂uszczowych nienasyconych – ich budowa pozwala na wi臋ksz膮 „elastyczno艣膰”, nie przyczyniaj膮 si臋 do rozwoju chor贸b sercowo-naczyniowych jak mia偶d偶yca czy zawa艂 serca. Ich dzia艂anie jest przeciwzapalne, wp艂ywaj膮 korzystnie na budow臋 sk贸ry, w艂os贸w i paznokci, wspieraj膮 odporno艣膰 oraz prac臋 m贸zgu.

Sk膮d pozyskujemy t艂uszcze w diecie wegetaria艅skiej?

聽 t艂uszcze ro艣linne: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy, olej s艂onecznikowy, olej kokosowy, awokado, nasiona i orzechy;
聽 t艂uszcze zwierz臋ce: mas艂o, 艣mietana, 艣mietanka.

 

Czy dieta wegetaria艅ska jest dla mnie?

Pewnie zastanawiasz si臋 nad jej bezpiecze艅stwem, czy nie „narobisz” sobie niedobor贸w? Czy kobiety mog膮 j膮 stosowa膰, a m臋偶czy藕ni nie stan膮 si臋 mniej „m臋scy”?

Ot贸偶 dieta wegetaria艅ska jest odpowiednia dla ka偶dego, na ka偶dym etapie 偶ycia. W zwi膮zku z tym, 偶e nie wyklucza w 100% produkt贸w pochodzenia zwierz臋cego (nadal jemy produkty nabia艂owe czy jaja), to nie mamy du偶ego ryzyka niedobor贸w witaminowo-minera艂owych. Nale偶y pami臋ta膰 o tym, 偶e wykluczenie mi臋sa czy ryb nie oznacza 100-procentowego wykluczenia bia艂ka. Wa偶ne jest to, aby zast膮pi膰 bia艂ko mi臋sne bia艂kiem ro艣linnym czy z jaj lub nabia艂u.

Dieta wegetaria艅ska jest dobra dla naszej planety!

Zmiany klimatu, globalne ocieplenie, zanieczyszczenie 艣rodowiska, to problemy, kt贸re si臋 dziej膮 i s膮 realne! Nale偶y zadba膰 o 艣rodowisko i ka偶dy ma艂y krok w stron臋 lepszej zmiany to ju偶 co艣! Ka偶dy z nas mo偶e co艣 zrobi膰, a takie ma艂e co艣 jest lepsze ni偶 nic! Zmiana diety na bardziej ro艣linn膮 to – mo偶e si臋 nie wydawa膰 – ale na prawd臋 du偶y krok w stron臋 pozytywnej zmiany dla 艣rodowiska i planety!

Produkty pochodzenia ro艣linnego wymagaj膮 mniej nak艂ad贸w na wyprodukowanie ni偶 produkty odzwierz臋ce – o co dok艂adnie chodzi?

Do wyprodukowania zb贸偶, nasion, orzech贸w czy po prostu warzyw i owoc贸w, potrzebujemy kawa艂ka ziemi i wody, natomiast do wyprodukowania mi臋sa, potrzebujemy tego samego, co do produkcji ro艣lin (aby te ro艣liny by艂y pokarmem dla rozwoju zwierz膮t) oraz kolejnego kawa艂ka ziemi, energii cieplnej – do rozwoju naszych zwierz膮 hodowlanych – dodatkowo produkujemy odpady 艣ciekowe , kt贸re w niekt贸rych miejscach nie s膮 odpowiednio odprowadzanie i ponownie – zanieczyszczaj膮聽 艣rodowisko. Przechodz膮c na bardziej ro艣linny spos贸b od偶ywiania – nawet nie ca艂kowicie eliminuj膮c mi臋so – zmniejszamy nasz impakt na to 艣rodowisko!

Dieta ro艣linna ma dzia艂anie prozdrowotne!

Zwi臋kszenie ilo艣ci produkt贸w ro艣linnych, bogatych w b艂onnik i z艂o偶one w臋glowodany zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II i insulinooporno艣ci. Dieta ro艣linna jest bardzo korzysta tak偶e przy tych ju偶 stwierdzonych schorzeniach! B艂onnik wp艂ywa na po posi艂kowe st臋偶enie glukozy, zmniejsza g臋sto艣膰 energetyczn膮 jedzenia, sprzyja uczuciu syto艣ci i dzi臋ki temu te偶 u艂atwia zrzucenie zb臋dnych kg!

Wegetarianie maj膮 du偶o mniejsze ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca – a to dzi臋ki wi臋kszej ilo艣ci zdrowych kwas贸w t艂uszczowych w diecie. Te nienasycone kwasy t艂uszczowe wp艂ywaj膮 te偶 na obni偶enie cholesterolu ca艂kowitego oraz zmniejszenie cholesterolu LDL (tego z艂ego).

Dzi臋ki du偶ej zawarto艣ci witamin i minera艂贸w z warzyw i owoc贸w, dieta ta ma dzia艂anie antyoksydacyjne i tym samym wp艂ywa na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotwor贸w. R贸wnie偶 wysoka zawarto艣膰 b艂onnika w tej diecie wp艂ywa na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworu jelita grubego.

Mamy nadziej臋, 偶e nasz artyku艂 zach臋ci艂 Ci臋 do spr贸bowania ro艣linnego sposobu od偶ywiania 馃檪

Spr贸buj naszej diety ro艣linnej ju偶 dzisiaj!

Mamy nadziej臋, 偶e nasze wskaz贸wki okaza艂y si臋 dla Ciebie pomocne! 呕yczymy smacznego dnia 馃槈